پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3459
-
الف
+

«سیاه چادر» به ثبت ملی می رسد

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت ملی سیاه چادر بافی خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت سیاه چادر بافی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور خبر داد.

به گزارش آی‌فیلم، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، افزود: سیاه چادر مسکن عشایر استان لرستان محسوب می شود که از موی بز و بوسیله زنان در ایلات و عشایر بافته می شود.

وی بیان کرد: سیاه چادر برای عشایر با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی استان دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است.

سلیمانی بیان کرد: سیاه چادر شامل دو بخش بالایی و دیواره است که بخش بالایی چادر و دیواره آن چیت نامیده می شود که از نی و موی بز بافته می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان، اظهار داشت: دلیل استفاده از موی بز در بافت سیاه چادر این است که در مواقع بارش باران دارای خاصیت ضد آب بوده و ارزان و سبک نیز می باشد.

وی افزود: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده 2 قانون به منظور ثبت میراث ناملموس پرونده سیاه چادر بافی عشایر را تهیه و به شورای ثبت سازمان مرکزی ارائه کرد که پس از طرح در شورای مذکور به اتفاق آرا اعضاء دارای شرایط ثبت شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

محمدرضا اسدی، معاون میراث فرهنگی لرستان، هم بیان کرد: لازمه ماندگاری این هنر اصیل از نظر اجتماعی، فرهنگی و هویتی ویژه جامعه ای با پیشینه تاریخی غنی و کهن، ضرورت حفظ این مصنوع بشری برای نسل های آینده است.

وی افزود:گرایش به شهرنشینی و مصرف گرایی عشایر و روستائیان، پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه تهیه و تولید انواع چادرهای برزنتی،به فراموشی سپرده شدن شناخت کامل سیاه چادر و توجه به ارزش های مادی و معنوی آن به عنوان اصلی ترین سرپناه، از بین رفتن آداب و رسوم مرتبط با برپایی یا جمع آوری سیاه چادر نشان دهنده در خطر بودن این هنر ارزشمند می باشد.

ه خ / س م

نظر شما
ارسال نظر